Dotychczas wykorzystywane podczas wszystkich zajęć dydaktycznych zęby fantomowe mają kształt i budowę odpowiadające zdrowiu jamy ustnej pacjenta, nie uwzględniając żadnych patologii. Z pierwszymi patologiami w obrębie twardych tkanek zęba studenci spotykali się dopiero realizując zajęcia kliniczne tzn. przyjmując pacjenta (żywą osobę). Ta sytuacja może stanowić potencjalne niebezpieczeństwo podczas pierwszych zajęć klinicznych, predysponując do zaistnienia niekorzystnych dla pacjenta skutków w trakcie leczenia.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom student w i kadry dydaktycznej, co w efekcie naszym zdaniem przyczyni się do zminimalizowania pojawienia się tego typu niebezpiecznych zdarzeń, opracowane zostały modele 3D zębów fantomowych w pełni

kompatybilne z unitami stomatologicznymi będącymi na wyposażeniu Centrum Symulacji Medycznej w Zabrzu. Wzór modeli umożliwia uwzględnienie zmian patologicznych tzn. ubytków, nieprawidłowości w budowie czy kształcie poszczególnych zębów.

Wykładowca będzie dysponował skonsultowanym wcześniej materiałem w postaci zębów 3D przygotowanych pod kątem każdych zajęć praktycznych, dając studentowi niespotykane do tej pory możliwości zdobycia wiedzy w najwyższym stopniu zbliżonej do rzeczywistego zapotrzebowania w kontakcie z przyszłym pacjentem. Wykorzystując przygotowane modele do zajęć można uwzględnić różne aspekty tematyczne, umożliwiając realizację w podgrupach w zależności na przykład od rodzaju ubytku, schorzenia, czy też budowy zęba. Dostępność tego typu materiału ćwiczeniowego ułatwi prowadzącym zajęcia dydaktyczne dokonać obiektywnej oceny pracy studenta i określić stopień jego przygotowania do zajęć klinicznych.

Opracowane modele zostały przystosowane do modyfikacji zmian patologicznych z użyciem dostępnego oprogramowania przez technik w stomatologicznych w zależności od zapotrzebowania na kolejne zajęcia tematyczne. Wszelkie modyfikacje mogą zostać pobrane z bazy i przygotowanych zmian patologicznych, ale również wykonane samodzielnie przez użytkownika.

Dodatkowo zostały zaprojektowane modele zębów mlecznych również z uwzględnieniem zmian patologicznych, wraz z odpowiednim stabilnym mocowaniem do posiadanych unit w stomatologicznych. Modele poszerzą umiejętności praktyczne w zakresie stomatologii wieku rozwojowego.

Dzięki optymalizacji modeli pod kątem druku 3D, asystent dentystyczny i wykładowca ma możliwość wydrukowania zaprojektowanych indywidualnie modeli oraz przygotowania bazy dydaktycznej na zajęcia tematyczne.

Zastosowanie proponowanego wzoru modeli stomatologicznych wraz z bazą modyfikacji znacząco poszerza możliwości edukacyjne w zakresie umiejętności praktycznych zarówno dla student w kierunku lekarsko-dentystycznego, a w przyszłości umożliwia prowadzenie tematycznych zajęć podczas kurs w specjalizacyjnych.

Dodatkowym atutem stosowania zaprojektowanego rozwiązania są koszty uzyskania gotowych materiał w do zajęć praktycznych, zdecydowanie niższe aniżeli dotychczasowe koszty zakupu gotowych modeli i zębów fantomowych.

Planowane jest dalsze prowadzenie prac rozwojowych i badawczych wykorzystania projektu pod kątem komercjalizacji.

 

Autorzy rozwiązania:
prof. dr hab. n. med. Małgorzata Skucha-Nowak
mgr Adrian Sikora
mgr Łukasz Aniszewski