Artykuły

Symulator Gabinet Stomatologiczny powstał został zaprojektowany oraz zrealizowany na potrzeby rozszerzenia możliwości dydaktycznych dla studentów SUM. Projekt wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości, gdzie sam gabinet wraz z pełnym wyposażeniem jest odwzorowany z maksymalną dokładnością oraz dbałością o szczegóły.

Aplikacja umożliwia jest zapoznanie się z wyposażeniem gabinetu stomatologicznego, a zaimplementowana pełna interakcja pomiędzy obiektami umożliwia niemalże realne odczucie przebywania w naturalnym środowisku.

Student ma za zadanie przygotować odpowiedni zestaw narzędzi do wykonania założonej przez prowadzącego zajęcia procedury z zakresu stomatologii. Zakładając okulary ma możliwość za pomocą odpowiednich kontrolerów wyciągnięcia i przesunięcia wybranych obiektów, które jego zdaniem realizują zadany problem.

Końcowy wybór oceniany jest przez prowadzącego, gdzie informacja zwrotna obejmuje wskazanie poprawności realizacji oraz wskazanie ewentualnych błędów, czy także pomiar czasu realizacji zadania. Dodatkowo student ma możliwość odpowiedniego sterowania oświetleniem pola roboczego na fotelu stomatologicznym, dzięki czemu nabywa niezbędnych manualnych umiejętności szybkiego i prawidłowego ustawiania lampy stomatologicznej.

W dalszym etapie prac nad projektem planujemy rozszerzyć jego funkcjonalności o poniższe elementy:

  • na ekranie widać twarz pacjenta, który w momencie gdy “najedziemy” kontrolerem (lusterkiem stomatologicznym) na okolicę ust-otworzy ją, wówczas na ekranie pojawi się obraz łuków zębowych (otwarte- górny i dolny), które student
  • może analizować przy pomocy lusterka na powierzchniach zgryzowych (w lusterku widzi on obraz odwrócony)- można
  • używać lusterka zwykłego lub powiększającego-to też jest jakaś zmienna
  • student analizując poszczególne powierzchnie zębów musi rozpoznać zmiany patologiczne na każdym poziomie – od małych, przedubytkowych po np. brak zęba lub jego częściową utratę
  • student ocenia też obecność złogów nazębnych (kamień i osad), obecność uzupełnień protetycznych np. korony, mosty.
  • student wykonuje badanie wewnątrz-ustne wraz z diagramem zębowym.

W dalszych etapach będzie można też oceniać stan błony śluzowej jamy ustnej umieszczając na ekranie zmiany chorobowe w postaci np. liszaja, chorób wirusowych itd…

W kolejnym etapie, gdy asystent prowadzący sprawdzi poprawność lub brak poprawności wykonanego badania (diagramu) będzie możliwość, najeżdżając kontrolerem, na ząb nieprawidłowo zdiagnozowany, jego wyjęcie z łuku np. wraz z korzeniem i obracanie z różnych stron, aby znaleźć miejsce patologii.

Równolegle powstanie baza patologii, gdzie każdy student będzie mógł wylosować inne schorzenie, zatem będzie możliwość wielokrotnego ćwiczenia różnych przypadków.

Wprowadzone zostaną również elementy grywalizacji, gdzie będzie możliwa ocena na punkty oraz czas równoległych realizacji zadań przez wielu studentów, a następnie porównanie wyników i ich analiza.

Planujemy również rozbudowę symulatora o współpracę w trybie wieloosobowym, dzięki czemu będą możliwe do zrealizowania zadania wymagające obsady kilku osób np. stomatolog plus asystent.

Natomiast całość będzie przekazywana w formie na żywo do komputera prowadzącego lub komputerów pozostałych uczestników zajęć.