Artykuły

Szpilki to tradycyjna forma egzaminu z anatomii, polegająca na identyfikacji i opisie określonych struktur anatomicznych na modelach, rysunkach lub preparatach. Jest to kluczowy element edukacji medycznej, który sprawdza zdolność studentów do łączenia wiedzy teoretycznej z praktycznym rozpoznawaniem struktur ciała ludzkiego.

Postęp technologiczny otwiera nowe możliwości w tym obszarze, znacząco wzbogacając doświadczenie edukacyjne studentów medycyny.

Katedra Anatomii Prawidłowej Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach dokładnie 6 lat temu wprowadziła elektroniczny system automatycznej oceny zaliczeń jednego z najtrudniejszych przedmiotów, z jakimi muszą zmierzyć się studenci kierunku lekarskiego.

Zmiana formy realizacji procesu weryfikującego wiedzę z papierowego na w pełni elektroniczny rozpoczęta została przeprowadzeniem niezbędnych analiz merytorycznych oraz technicznych, następnie zaprojektowaniem rozwiązania, a finalnie weryfikacją na etapie pilotażowym.

Wszystkie elementy składowe projektu zostały opracowane przez zespół Katedry Anatomii Prawidłowej w Katowicach pod kierownictwem Pana prof. dr hab. n. med. Grzegorza Bajora oraz zespołu pracowników IT pod kierownictwem Pana mgr Przemysława Jędrusika.

Zaprojektowane i wprowadzone rozwiązanie usprawniło proces weryfikacji, umożliwiło jednoznaczną i znacznie precyzyjniejszą ocenę udzielanych przez Studentów odpowiedzi niezależną od charakteru pisma, dbałości o szczegóły wpisywanych nazw poszczególnych szpilek, a także ewentualnych modyfikacji odpowiedzi.

Automatyzacja i elektroniczna realizacja procesu umożliwia również pełniejsze i szybsze raportowanie wyników wraz z ich pełną analizą i charakterystyką.

Wynik jest przechowywany w systemie na indywidualnym koncie studenta, do którego dostęp możliwy jest w sposób ciągły przez przeglądarkę internetową.

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach jako jedyna uczelnia medyczna w Polsce wprowadziła system elektronicznej weryfikacji szpilek jako element stały w procesie kształcenia studentów.

Również jako jedyni zorganizowaliśmy Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Anatomicznej „Scapula Aurea” z pełnym wykorzystaniem elektronicznego systemu sprawdzającego, co spotkało się z uznaniem uczestników oraz ich opiekunów z pozostałych uczelni medycznych.
Studenci naszej uczelni są przygotowywani do udziału w konkursach wiedzy anatomicznej z wykorzystaniem opracowanego systemu.

Aktualnie trwają intensywne prace nad analizą zebranych danych obejmujących cały okres działania systemu, gdzie prognozowany progres wprowadzania kolejnych innowacyjności, tym razem wykorzystując elementy sztucznej inteligencji (AI) daje obiecujące wyniki.

Zastosowane elementy AI, w tym algorytmy uczenia maszynowego, analizując wyniki studentów, dostosowując i optymalizując weryfikację udzielanych odpowiedzi, umożliwią jeszcze szybszą i efektywną ich ocenę. Algorytmy pomogą identyfikować obszary, w których studenci mają braki, finalnie proponując spersonalizowane zadania do nauki.